À TERRE - Embrasser La Nuit
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
DARGAARD neskládají hudbu, DARGAARD komponují atmosféru. Jejich vize se pohybují v krajině stínů, v krajině zapomnění, balancují na hranici života a smrti. Zahalují mysl v oparu zapomnění a vyvolávají rozporuplné emoce, hrají si se smutkem stejně jako s nadějí. Jejich dílo je plné zešeřelých nálad i nádherných melodií. Dokáží mysl na chvíli upoutat a odvést ji daleko, daleko od reality. Téma, na jakém stavějí svou tvorbu, pochopitelně není specifické jen pro ně – téma života a smrti, zklamání i věčného hledání, touhy a zapomnění bylo inspirací pro mnohé literáty i hudebníky. Ne, v tom to kouzlo není, tajemství jejich díla je v jeho zpracování. Hudbou tohoto dua můžete být zcela očarováni, ale i ji můžete odvrhnout jako zbytečnou nudu. A i takto je možno se na jejich tvorbu, která nyní čítá již čtyři desky, dívat. Ano je to nuda. Z jistého úhlu pohledu. Ale ten ode mne neočekávejte. K „Rise And Fall“, stejně jako ke kterému dalšímu albu, ani nelze zaujmout (zdánlivě) objektivní stanovisko.
Otcem celého projektu je jistý Tharen. Původně frontman black metalové formace ABIGOR, kterou však v druhé půli devadesátých let opustil, aby se mohl věnovat jinému pojetí hudby. Metalové běsnění vystřídaly melancholické melodie. Jeho cíle nebyly zdaleka jasné, ale jedno měli společné, soustředit se především na ponurou atmosféru dávných, již zapomenutých časů. V tom mu pomáhá zpěvačka Elisabeth Toriser. Kromě DARGAARD se tito dva umělci zaměřují i hudbu futurističtějšího ražení v projektu DOMINON III, kde kombinují atmosféru DARGAARD s techno motivy. Ale o tom více v příslušné recenzi. V „Rise And Fall“ se od své tradiční tématiky nikterak nevzdálili a ani se to nedalo očekávat. Otázka jen byla, zda se jim vysoko posazenou laťku podaří udržet. A odpověď? Podařilo se. Opět je celé album plné zajímavých motivů, které zcela lehce přecházejí jeden v druhý. Elizabeth svým krásným zpěvem vypráví prastaré příběhy, melancholické melodie provází verše dávno zapomenutých proroctví. Zádumčivou náladu občas rozjasní svěží klavírní motiv, či jí ještě zahustí tajemné odříkávání. Podobně jako u „The Dissolution Of Eternity“ je hudba jako poklidná řeka, která člověka unáší po jeho vlastním nitru. Občas se proud zpomalí v zátočině, jindy se dočasně urychlí v krátkých peřejích, ale stále plyne. Řeka si však po celém svém toku uchová své kouzlo, zahalena do tajemné mlhy, kterou člověk může prohlédnout jen když použije svou fantasii.
„Rise And Fall“ je výpravou do krajiny snů. Navazuje tak na zavedenou tradici značky DARGAARD. Tajemnou atmosféru si drží od prvních do posledních tónů a o to v této hudbě jde především. Přesto vrchol Tharenovy tvorby však stále zůstane na již zmíněném albu „The Dissolution Of Eternity“.
„Rise And Fall“ je výpravou do krajiny snů, do podzimního lesa, do vzdálených hor. Navazuje tak na zavedenou tradici značky DARGAARD. Tajemnou atmosféru si opět drží od prvního do posledního tónu.
8 / 10
Tharen
- hudba
Elisabeth Toriser
- zpěv
1. Rise And Fall
2. Bearer Of The Flame
3. Niobe
4. Takhisis Dance
5. Winter
6. Ave Arque Vale
7. Queen Of The Woods
8. Ancestors Of Stone
Rise And Fall (2004)
The Dissolution Of Eternity (2001)
In Nomine Aeternitatis (2000)
Eternity Rites (1998)
Vydáno: 2004
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 50:15
Produkce: Tharen a Thomas Ranosz
Studio: Pure Sound Studio
Kontakt: Dargaard, Katharinenweg 8, 2130 Mistelbach, Austria
V případě DARGAARD nutno rozlišovat, takže krátká chvilka schizofrenie:
Darkmoor naštvaný, hledající v hudbě velké věci, věčně nespokojený rýpal - "Nač poslouchat deseti minutová omýlání téhož, vždyť po dvou minutách už skoro spím. Navíc bakelitové aranže ze synťáků a dívčí hlásek malé slepičky - to je hrůza, to nechci poslouchat!" (3/10)
Darkmoor uvolněný, hovící si u krbu v křesle, po levé ruce krásná dívčina, po pravé sklenka delikatesního vína, na klíně oblíbená kniha - "Eh, jářku pohodová záležitost, bardi. Krásně a nenuceně to plyne, a i když se vlastně nic velkého neděje, má to bezesporu svoje kouzlo. Kouzlo klidu!" (7/10)
DARKMOOR JE VŠAK POUZE JEDEN, BYŤ MÁ ROZDÍLNÉ NÁLADY...
Pokojne plynúca hudba s nádychom mystična a zašlých časov pre pokojné chvíle s pohladzujúcim vokálom Elizabeth...Neradno hľadať v tejto hudbe hlbšie hudobné posolstvo, ale treba sa len nechať unášať atmosférou, ktorej má táto nahrávka na rozdávanie. S Manatarom nesúhlasím len v jednom bode, a to že na „Dissolution Of Eternity“ dosiahli DARGAARD vrchol, podľa mňa sa tento nachádza na tomto albume a osobne ho mám z diskografie rakúskeho dua najradšej.
-bez slovního hodnocení-
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
U retro hevíků je klíč jednoduchý: buď to kopne, nebo ne. U těchto Švédů je situace ihned jasná. Příjemně dobový zvuk, přesvědčivý projev, jednoduché háky a príma veteránská atmosféra. Výsledkem je žánrově trve kolekce, kterou člověk vděčně vdechne.
Ejhle, špičkový německý debut našťouchaný bravurním technickým DM. Má to dost valérů, skvělou balanci mezi melodikou a zrůdnou agresí, zábavný vokál a explozivní basu, která evokuje klasiky žánru. Němci působí dojmem, že se pro první ligu narodili!
Košatý technický death, agresivní náklepy střídá progresivní hravost a přestože se jedná o brutální formu death metalu, je to i dostatečně čitelné. Povedený zvuk dává vyniknout všem instrumentálním parádičkám. A tempo je většinou zabijácké. Palec nahoru.
Tento šťavnatý mix proto-black/deathu s thrashovým zurvalstvom, nasratosťou a rýchlosťou sa mi veru pozdáva. Švédom to krásne hrá, tento debut u slovutných Century Media sa veru podaril.
Nové album skotských MOGWAI opět těží ze soundtrackových zkušeností skupiny, ale současně je cítit snaha vrátit se k postrockovým kořenům a především po produkční stránce ostřejšímu soundu. Tady bude co naposlouchávat.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.